MC-Bilens historia
MC-BILENS HISTORIA
I vårt land köptes nog de flesta Mc-bilarna av något åldrade herrar med ett MC-körkort som de tagit under mellankrigstiden.
De som hade ett ”riktigt” körkort gjorde nog en bättre affär om de köpte en vanlig småbil.
Om vi håller oss till de märken som såldes i några nämnvärda antal så var Aluminium-Fuldamobilen först på plan.
Året var 1954. Samma år kom Messerschmitt KR175 som 1955 följdes av den ännu bättre säljande KR200.
Även Heinkel Kabine och BMW Isetta kom strax därefter.
Fuldamobilen började sedan licenstillverkas i Sverige under namnet Fram-King-Fulda vilket senare kom att ändras till KING.
Heinkeln kom att bli marknadsledande under slutet av denna Mc-bilsepok. I stort sett all tillverkning av mc-bilarna upphörde 1964.
I början av 70-talet såldes ett 30-tal Bond Bug som specialanpassades för vår svenska lagstiftning som krävde max tre hjul och max 400 Kg för att få definieras som motorcykel.
Numera är dessa krav borta så tyngsta motorcykeln i vår klubb har en totalvikt på 1650 Kg och det finns även en liten tvåsitsig fyrhjuling som är mycket lik en SMART, men den är i lagens mening en motorcykel.
På senare år har lagen ändrats så att exempelvis Messerschmitt KR200, Heinkel, Isetta och Fuldamobiler trots sina motorer på 200-300 kubik numera räknas som lätta motorcyklar genom att effekten är under 15KW och att de har tre hjul.
Här i mitten står en AMICA med 250cc motor.
Såldes i ett fåtal exemplar på 80-talet.
Fullutrustad med backspegel på höger sida, nackstöd och andra finesser så kostade den 88.000.
Till vänster en Fram-King-Fulda -57 och till höger en Scootacar Mk1 -58